Website vernieuwen? 7 tips

Wil jij je website vernieuwen?

7 redenen om je website te vernieuwen

De wereld verandert, net als onze kooptrends. Tegenwoordig neemt een groot aantal mensen hun aankoopbeslissingen door dingen op internet op te zoeken. Hierdoor is het belang van een website voor alle bedrijven vergroot.

  • Een website is een perfect hulpmiddel om een ​​bedrijf in de markt te zetten.
  • Een website fungeert als een verkoopmedewerker die ‘altijd aan staat’ en het hele jaar door voor een bedrijf werkt.
  • Een website helpt je ​​potentiële klanten je bedrijf op internet te vinden en geeft je bedrijf ook geloofwaardigheid.
  • Een website helpt jou je merk op de markt te brengen op sociale media en forums.

Als je wilt dat je bedrijf het beste haalt uit de beschikbare online kansen, dan moet jij je website vernieuwen en aanpassen aan veranderingen in technologie en designtrends.

Wil je jouw website vernieuwen, dan betekent dat niet automatisch dat je elk element van je grafisch ontwerp en branding moet veranderen of het uiterlijk van je website moet veranderen, in plaats daarvan is het onderwerp website vernieuwen veel dieper. Zelfs als je functionele wijzigingen in je website aanbrengt die tot een betere website leiden, kan dit betekenen dat de website opnieuw moet worden ontworpen.

Sommige bedrijven vinden het traject website vernieuwen jammer van hun geld. Als het website vernieuwen goed gedaan wordt, kan de vernieuwing een geweldige investering voor je bedrijf blijken te zijn. Hieronder de zes belangrijkste redenen waarmee je rekening moet houden wanneer je jouw website vernieuwen wilt:

1. Je website heeft verouderde technologie

Technologie verandert snel en er zijn enkele websiteplatforms die het tempo van de voortschrijdende technologie niet konden bijhouden. Als je site is gebouwd op een websiteplatform dat enkele jaren geleden een ideaal platform was, maar nu verouderd is, dan zou je moeten overwegen je site te vernieuwen, omdat nieuwe technologie betere functies biedt waar gebruikers van houden.

Let vooral op de beveiliging, als je website is gebouwd op verouderde technologie. Het is dan belangrijk om je website opnieuw op te zetten op een flexibel, modern en vooruitstrevend websiteplatform, zodat je site zich gemakkelijk kan aanpassen aan nieuwe technologie. Ook in de toekomst.

Ook de tools van derden die op je website gebruikt worden om de functionaliteit te verbeteren, kunnen, als ze verouderd zijn en niet goed werken, de bezoekers ergeren. Daarom is het website vernieuwen belangrijk, waarbij ook nieuwe versies van tools van derden toegevoegd moeten worden.

2. Je site heeft een verouderd ontwerp

Er is een gezegde dat de eerste indruk de laatste is. Je hebt maar een paar seconden om de aandacht te trekken van bezoekers die op je site komen om ze te overtuigen langer op je site te blijven. Als het ontwerp van je website oud, amateuristisch of onoverzichtelijk is, is de kans groot dat je site de bezoekers niet zal aanspreken. Je kunt dan je website vernieuwen om deze een frisse, professionele en eigentijdse uitstraling te geven.

meer bezoekers op je website

 

3. Je website is niet responsive

Tegenwoordig hebben mensen toegang tot internet via een aantal apparaten zoals tablets, smartphones, tv’s en muziekapparaten. Daarom wordt aangenomen dat websites niet alleen moeten worden ontworpen voor laptops en desktops, maar ook goed moeten werken op tablets, smartphones, tv’s en muziekapparaten zonder de gebruikerservaring te beïnvloeden. Meer dan 30% van de consumenten bezoekt websites via mobiele apparaten. Als je site niet goed werkt op mobiel, loopt je klanten mis die gefrustreerd zullen zijn om de desktopversie van de site op mobiel te zien. Controleer het zelf: volgt je website de regels van responsive webdesign? Werkt het gemakkelijk op verschillende apparaten zonder de gebruikerservaring te beïnvloeden? Als het antwoord op deze vragen NEE is, moet je jouw website vernieuwen en responsive maken.

4. De focus van je bedrijf is veranderd

In de loop van de tijd veranderen je bedrijfsdoelen. Dat is logisch. Daarom moet je mogelijkheden in je website hebben om deze veranderingen in je bedrijfsdoelen te ondersteunen. Je moet je website vernieuwen om moderne technologie in je bedrijf te gebruiken, zodat je gemakkelijk kunt overleven en bloeien in je branche.

 

Infographic: website vernieuwen. 7 tips

5. Je website levert niet de gewenste resultaten

Je website is nutteloos als deze niet de gewenste resultaten oplevert. Je moet eerst de doelen van je site begrijpen en vervolgens de problemen met je site onderzoeken. Ga daarna je website vernieuwen naar een effectieve website die in staat is om de gestelde doelen te bereiken.

6. Je hebt je contentstrategie veranderd

Goede website-inhoud (content) leidt tot een betere klantenbinding, een hogere positie van de site in de zoekmachineresultaten en zet prospects om in klanten. Als je je contentstrategie volledig hebt veranderd, kunt je overwegen om je website te vernieuwen.

7. Website re-branden

Soms wil je de website vernieuwen omdat je een beter idee, een nieuw marketingdoel, een nieuw merk / bedrijfsidentiteit hebt. Het ‘merkgevoel’ van de bestaande website komt niet overeen met wat het zou moeten zijn. Je moet dan je website vernieuwen op deze weer te laten aansluiten bij de re-branding.

Website vernieuwen?

Lees dit stappenplan

Een traject dat goed gepland moet worden

De tijd dat online aanwezigheid net geen toegevoegde waarde had, is voorbij. Het internet is een van de belangrijkste marketingtools geworden, dus steeds meer bedrijven gaan hun website vernieuwen.

Maar waar moet je op letten bij het vernieuwen van je website?

Een vernieuwde website die nieuwe klanten werft en bestaande klanten ondersteund?

Doel van de vernieuwing

  • Wat wil je bereiken met een nieuw uiterlijk?
  • Wie wil je aanspreken
  • Aan wie wil je iets verkopen?

Door een interne workshop ‘website vernieuwen’ te houden met de medewerkers die direct klantcontact hebben krijg je antwoord op veel vragen, waardoor het vernieuwen van je website een verantwoorde keuze wordt.

Laat iedere medewerker in de workshop ‘website vernieuwen’ de drie belangrijkste doelen of verwachtingen van de vernieuwde website opschrijven.

Denk bij website vernieuwen bijvoorbeeld aan:

Met deze uitkomst kun je een eerste inhoudelijk conceptversie voor het vernieuwen van je website maken. Daarna volgen de structuur en de navigatie.

Dit zeer waardevolle materiaal wordt samengevat en gaat mee naar de tweede fase: een geschikte partner voor de realisatie van de te vernieuwen website te vinden.

Evaluatie van de geschikte partner

Je kunt gaan werken met een bureau dat alles aanbiedt of met verschillende dienstverleners samenwerken. Er zijn full-service bureaus die alles in huis hebben, van ontwerp tot programmeren en online marketing en van fotografie, tekst en SEO-optimalisatie. Vaak heb je dan één contactpersoon gedurende het hele project en kun jij je concentreren op de essentiële punten zoals de inhoud.

Vaak is de keuze voor een groep van samenwerkende specialisten ook prima, omdat veel bedrijven al bestaande samenwerkingspartners op het gebied van copywriting, fotografie en vormgeving hebben. Hoe doet Web&Co dat?

website-vernieuwen-plan-van-aanpakOm erachter te komen hoe uitgebreid het aanbod van een full service bureau is, kun je het beste ‘webdesign’ of ‘website vernieuwen’ zoeken op bijvoorbeeld Google. Bekijk dan 5-8 bureaus in detail, waarbij hun aanwezigheid op het internet een van de belangrijkste criteria is.

Voor een eventuele pitch nodig je dan maximaal 3-5 bedrijven uit aan wie je het ruwe inhoudsconcept voorlegt.

Om een weloverwogen keuze te maken wil je de bedrijven kunnen beoordelen. Het is duidelijk dat prijs een belangrijke factor is, maar als je bedenkt dat de vernieuwde website tenminste 3 tot 4 jaar mee moet gaan moeten andere factoren minstens even sterk worden beoordeeld. Het is belangrijk dat het bureau een kostenplafond aangeeft, zodat je aan het einde niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan. De offerte met het projectplan geeft natuurlijk ook informatie over de kwaliteit en de professionaliteit van het bedrijf.

Kom je er dan nog niet uit? Neem dan contact op met één of meerdere klanten van het bureau voor meer informatie.

Implementatie van het concept

Het projectplan dient een conceptfase te bevatten waarin het geselecteerde bureau wordt betrokken om het ruwe concept door te werken en een gedetailleerde structuur en Inhoudsconcept samen te stellen.

In een volgende stap krijgt de ontwerper een briefing. Hij zou eigenlijk ook een bezoekje aan het bedrijf moeten meemaken, zodat hij een beter beeld krijgt van het bedrijf. Tijdens dit bezoek kan hij een goed beeld krijgen van de bedrijfscultuur en haar diensten of producten en daarmee een goed concept maken om de website te vernieuwen.

Daarna wordt een eerste ontwerpvoorstel gemaakt en gepresenteerd. Hierna moet je jezelf voldoende tijd gunnen om het ontwerp (ook intern) te beoordelen. Het is belangrijk dat het ontwerp aan al de verschillende inhoudsmogelijkheden voldoet.

Het goedgekeurde ontwerp wordt vervolgens door de webbouwer in het gekozen CMS gerealiseerd, waardoor het ‘website vernieuwen’ een feit is.

Na de daaropvolgende training, kun je zelfstandig de inhoud, foto’s en documenten in de vernieuwde website plaatsen.

Het vullen van de website kost het meeste tijd. Van de kant van het bureau zou er directe hulp moeten worden geboden om de site zoals gepland te is te realiseren. Het bureau kan bijvoorbeeld sjablonen voorbereiden voor de verschillende contentcases die kunnen worden gebruikt, gekopieerd en gevuld met nieuwe inhoud.

De werkzaamheden voor zoekmachine optimalisatie (zodat de pagina straks direct goed wordt gepositioneerd) moet ook in de fase stromen. Het is cruciaal dat je hierbij vertrouwt op professionals die zelf goed op de hoogte zijn van de laatste regels op SEO-gebied – spammen of black-hat SEO-technieken werken verwoestend.

Zodra alle inhoud geplaatst is en de site getest is, kan deze online.

Gebruik je vernieuwde website

website-vernieuwen-redirects

Nu begint het echte werk pas… In de begroting moet ook een bedrag voor het behoud van de zoekmachineposities van de ‘oude website’ zijn opgenomen. Direct na de livegang van de vernieuwde website moeten bestaande urls op de juiste manier worden doorverwezen naar de bijbehorende nieuwe urls, zodat de zoekmachines weten waar de bezoeker naar toe moet, en nog belangrijker: dat de positie van de ‘oude pagina’ kan worden doorgegeven aan de ‘nieuwe pagina’.

Mogelijk komen er nu ook nieuwe online-tools die de bezoeker een voordeel opleveren, zodat hij vaker op de pagina terugkomt en zelfs ooit klant wordt.

 

Overzicht website vernieuwen

  • Definieer het doel van het herontwerp in een workshop met de medewerkers
  • Maak een ruw concept voor de aanbesteding
  • Nodig 3-5 full-bureaus uit voor een pitch
  • Niet alleen de prijs maar het hele pakket moet kloppen
  • Biedt het gekozen bureau ook online marketingdiensten aan (een mooie website heeft geen zin zonder bezoekers)?
  • Beoordeel de klanten van het gekozen bureau en neem indien nodig contact met hen op
  • Let bij het maken van het uitgewerkte concept op de voordelen (input van het bureau)
  • Genoeg tijd om de afbeeldingen te maken en de inhoud in te vullen reserveren
  • Na online gaan volgt optimalisatie

Web&Co helpt je jouw website vernieuwen

Van compleet nieuw of verbeteren waar nodig en alles er tussenin. Wat goed is, hoeft immers niet aangepast te worden. De mogelijkheden zijn legio, maar altijd afgestemd op jouw situatie.

Wil je hier meer over weten? Neem direct contact op