Web&Content
De inhoud van uw website is van groot belang. Op basis hiervan geven zoekrobots als Google, Bing en Yahoo uw website een plaats in hun overzichten.
Maar ook voor de bezoekers van uw website is de inhoud doorslaggevend. Als ze niet vinden waar ze naar op zoek zijn, gaan ze immers een deurtje verder.
Taalgebruik
Door inleving in uw doelgroep weet u waarschijnlijk exact hoe deze aangesproken moet worden. Maar gebeurt dit ook op uw website? De juiste taal, passend bij doelgroep en dienst of product doet wonderen.
Tekstuele en visuele content
Naast het tekstuele aspect van de inhoud van uw website, moet er ook aandacht besteed worden aan het visuele aspect.
De leesbaarheid en de ondersteuning met afbeeldingen en foto’s is van groot belang.
Web&Co helpt graag je website nog beter te maken. We kijken hierbij naar alle aspecten en natuurlijk jou wensen en ideeën.
Wil je meer weten over het aanspreken van verschillende doelgroepen?
De juiste inhoud voor je doelgroep
Iedereen begrijpt dat je verschillende doelgroepen op hun eigen wijze moet aanspreken. Jammer genoeg zie je dit bij veel websites (nog) niet terug. Het gebruik van zogenaamde persona’s zorgt voor een betere aansluiting op het verwachtingspatroon van je bezoeker.
Thuis voelen op je website
Door de inhoud, de schrijfwijze, de uitstraling en de fotografie af te stemmen op de beoogde doelgroep, zal deze zich thuis voelen op je website.
Hierbij hoef je vaal niet eens de gehele website op deze doelgroep af te stemmen, maar voldoet het al om dit voor een gedeelte te doen.
Betere response
Door de bezoeker te laten merken dat je website zich richt op zijn of haar doelgroep, is de bereidheid om de inhoud meer aandacht te geven veel hoger. Ook zal dit ten goede komen aan de naamsbekendheid.
Fotografie en illustraties
en foto zegt meer dan duizend woorden: een spreekwoord dat vaak maar al te waar is. Met een effectief gebruik van foto’s en illustraties kun je de bezoeker van je website de juiste kant op sturen.
Fotografie: het investeren waard
Op nietszeggende afbeeldingen zit niemand te wachten. een foto moet het artikel dat je met veel zorg geschreven hebt, of het product dat je wil verkopen versterken. Fotografie is een belangrijk onderdeel waar jammer genoeg vaak te licht over gedacht wordt.
Daarnaast biedt fotografie de ideale mogelijkheid om ‘lijn te brengen’ in de verschillende pagina’s van je website. Door alle afbeeldingen in je website in een eenduidige stijl uit te voeren zorgen deze voor betrouwbaarheid en cohesie.
Extra aandacht voor beeldmateriaal
Veel websites maken gebruik van stockfoto’s die je op veel andere websites ook terugziet. Het unieke en onderscheidende karakter van je product of dienstverlening wordt hiermee meteen teniet gedaan.
Tegenwoordig zijn er verschillende mogelijkheden om ervoor te zorgen dat het beeldmateriaal van je website ook bij jou en je bedrijf passen. Met de komst van de digitale fotografie zijn ook de kosten aanzienlijk gedaald.
Ook met juist gekozen stockfoto’s kan een goed resultaat bereikt worden. Door deze foto’s een eigen tintje te geven door kleurcorrectie, manipulatie of andere Photoshop trucjes, kan ook een gekochte foto het juiste resultaat geven.
Is je website qua beeldmateriaal toe aan een scan of een update? Ik bespreek graag de mogelijkheden met je.
Wil je weten hoe jou website nog gebruiks-vriendelijker kan worden?
Gebruiksgemak en structuur
Als je bedenkt dat een bezoeker aan je website of gewoon een willekeurige pagina van je website, binnen luttele seconden beslist of hij/zij verder klikt of wegklikt, dan is het logisch om ervoor te zorgen dat de bezoeker vindt waarnaar gezocht wordt.
Navigeren, zoeken en overzicht
In één oogopslag heeft de bezoeker je website gekeurd. Op basis van persoonlijke voorkeuren en het onderwerp waarnaar gezocht wordt krijgt je website het stempel interessant of niet.
Het is dus erg belangrijk om hetgeen je te bieden hebt steeds overzichtelijk neer te zetten.
Dat betekend automatisch:
- Geen ellenlange teksten: verdeel dit eventueel over meerdere pagina’s
- Gebruik tussenkoppen om de inhoud van de pagina in één oogopslag bekend te maken
- Biedt een snelle uitweg door een heldere, begrijpbare navigatie en zoekmogelijkheden
Structureel de diepte in
De interesse van de bezoeker kun je vangen door informatie helder en overzichtelijk aan te bieden. Natuurlijk wil je ook alle details van je product of dienst delen op het internet, maar doe dit niet op de bovenste pagina’s.
Door een structuur te kiezen waar de details maar zeker het overzicht een plaats in krijgen, kun je de bezoeker op een prettige en gebruiksvriendelijke manier door je website laten surfen.
Website optimalisatie
Website optimalisatie is een breed begrip. Er zijn verschillende manieren om je website te optimaliseren die ieder een eigen doel kunnen hebben.
Het is belangrijk voordat je begint aan website optimalisatie te bedenken waarvoor de optimalisatie bedoeld is.
Denk bij website optimalisatie bijvoorbeeld aan:
- Website optimalisatie voor je doelgroep(en)
- Website optimalisatie voor de zoekmachines
- Website optimalisatie voor de gebruiksvriendelijkheid
Deze 3 onderdelen van website optimalisatie dien hier even als voorbeeld.
Website optimalisatie voor je doelgroep
Door er voor te zorgen dat je doelgroep zich thuis voelt op je website, zullen ze meer pagina’s bezoeken. Dit kun je bereiken door je website te optimaliseren voor de doelgroep die je website bezoekt.
Website optimalisatie voor je doelgroep kan bijvoorbeeld bestaan uit een ander taalgebruik en een andere vormgeving.
Website optimalisatie voor de zoekmachines
Website optimalisatie voor de zoekmachines zorgt ervoor dat de zoekmachines je website goed kunnen indexeren.
Deze website optimalisatie heeft een heel ander uitgangspunt dan website optimalisatie voor je doelgroep en is er op gericht om beter gevonden te worden door zoekmachines.
Website optimalisatie voor gebruiksvriendelijkheid
Een ander voorbeeld van website optimalisatie is die voor gebruiksvriendelijkheid. Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk onderdeel van je website. Als deze niet goed is, klikt de bezoeker weg en gaat naar de volgende aanbieder. Er is immers aanbod genoeg!
Website optimalisatie voor gebruiksvriendelijkheid wordt ook wel usability genoemd. Dit bestaat vaak uit een consistent gebruik van navigatie, naamgeving, structuur en meer.
Wil je meer weten over website optimalisatie voor jou website?