Web&Concept
Waarschijnlijk heeft je website een goed doordacht concept, waarin rekening wordt gehouden met de doelgroep, het doel, de gebruiksvriendelijkheid en de leesbaarheid.
Bovengenoemde punten zijn belangrijk om je doelgroep te verleiden je website verder te bekijken en misschien wel iets te bestellen.
Visueel en textueel concept
De visuele attractie van je website is hierbij belangrijk. Als je website is bedoeld om producten te verkopen dan spreek je bezoekers anders aan dan wanneer ze komen om informatie te vinden.
Hetzelfde geldt voor het taalgebruik: jongeren moet je anders aanspreken dan academici van middelbare leeftijd.
Meten=weten. Je kunt de nieuwe vormgeving van je website testen met een A/B test.
Een website voor je dienst of product
Sluit de vormgeving (het visuele aspect) van je website aan bij de verwachtingen van je doelgroep?
Meten is weten
Gebruiksvriendelijke en effectieve structuur
Structuur en overzicht is erg belangrijk. Bezoekers aan je website besteden slechts luttele seconden aan een pagina. Ze ‘scannen’ de inhoud en als niet direct hetgeen dat ze zoeken te vinden is, wordt de pagina weggeklikt.
Vormgeving naar verwachting
Het kan daarom onverstandig zin om een totaal afwijkend ontwerpconcept voor je website te gebruiken. Uiteraard is dit wel afhankelijk van het doel en de doelgroep!
Natuurlijk zal een afwijkend design van je website weliswaar de aandacht trekken, maar als het gebruiksgemak niet voldoet aan de verwachtingen, haken bezoekers snel weer af. Hierdoor zal de website niet aan de doelstelling kunnen voldoen.
Saaie website met webconventies?
Webconventies zijn de, vaak stilzwijgende, afspraken waaraan een website moet voldoen. Dit betekend niet dat er geen ruimte meer over is om een aantrekkelijke website te realiseren.Webdesigners en user-interface specialisten kunnen ook binnen deze regels een perfecte website ontwerpen die zal voldoen aan de verwachtingen van de doelgroep en daarnaast ook resultaat oplevert.
een afwijkend design trekt de aandacht, maar blijft deze ook behouden?
Bij de keuze voor een update van je website is het visuele aspect slechts één van de aspecten die meetelt!
Website updaten of vernieuwen?
Een update van het ontwerp van je huidige website of een compleet nieuwe website heeft vaak veel voeten in aarde. Het komt regelmatig voor dat de ontwerpers en de programmeurs ‘niet dezelfde taal spreken’ waardoor niet alle aanwezige mogelijkheden benut kunnen worden.
Een belangrijk punt hierbij is dat de mogelijkheden en beperkingen op een heldere manier aan jou verteld worden, waarbij het mogelijk wordt om onderbouwde beslissingen te nemen.
Website updaten
Veel websites bestaan uit een database met daarin alle teksten en koppelingen naar afbeeldingen. De vormgeving bestaat uit een sjabloonstructuur en zogenaamde stylesheets.
Het is bij dit soort websites meestal mogelijk om de website qua vormgeving totaal te vernieuwen, zonder dat de teksten opnieuw ingevoerd hoeven te worden. Een visuele update kan op deze manier aantrekkelijk worden
Bij de keuze voor een update van je website is het visuele aspect slechts één van de aspecten die meetellen in het beslissingstraject.
Denk bijvoorbeeld ook aan:
- Kosten gebruik en hosting
- Zoekmachinevriendelijkheid
- Gebruiksgemak van het beheersysteem
- Trainingskosten
- Onderhoudskosten