Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Iedereen die zoekt, gebruikt een zoekmachine op internet, meestal Google. Daar vindt hij/zij een lijst met hits gesorteerd op relevantie. Hoe hoger je wordt geplaatst, hoe meer bezoekers er op de website komen. En als de website goed is, zal meer traffic meer klanten opleveren.
Zoekmachineoptimalisatie of SEO, Search Engine Optimization, helpt de zoekmachines met hun complexe algoritmen om je pagina beter waar te nemen en zo betere posities te bereiken.
Google houdt het internet levend.
We hebben gekeken naar de ontwikkelingen die de zoekgigant heeft doorgemaakt sinds de oprichting. Van algoritme-aanpassingen tot Android: Google dwingt ons steeds opnieuw na te denken.
Blijf op de hoogte van de laatste en aankomende veranderingen.
De ontwikkeling van Google Search
Er is geen definitieve uitleg over hoe de Google-algoritmen werken en op basis van welke factoren de zoekmachine je website in de ranking plaatst. Naast dat deze criteria natuurlijk topgeheim zijn, maakt de constante verandering in de logica van Google een concrete, alomvattende verklaring onmogelijk.
Zoekgedrag
Google bepaalt niet alleen hoe je eigen zoekopdracht werkt, Google verandert ook voortdurend ons zoekgedrag.
Metatags uitleg
Waarom is meta-informatie zo belangrijk? De informatie die normaal gesproken in het zogenaamde koptekstgebied van de broncode staat, is de enige manier om de zoeker op Google informatie te geven over wat hij op een website kan verwachten. Alle meta-informatie uit de zoekresultaten van Google vormen samen de zogenaamde ‘SERP’ (Search Engine Ranking Position), de resultatenpositie van de zoekmachine.
Als de inhoud van de ‘Titel’ of de ‘metanaam = beschrijving ‘ de zoeker niet aanspreekt, zal je website een vertoning op Google genereren, deze zal worden gezien, maar er zal geen klik zijn. Niemand bezoekt dus de pagina. Vraag daarom vrijblijvend onze zoekmachineoptimalisatie-experts naar het potentieel van je landingspagina’s.
Websites missen hiermee niet alleen potentiële klanten / leads, ook Google reageert negatief. Bij de zogenaamde CTR is de klikfrequentie laag, Google gaat er in de loop van de tijd vanuit dat het resultaat niets met het onderwerp te maken heeft en begint een lagere ranking te geven aan de pagina.
Hulp bij meta-informatie
Als tool om te testen of de meta gegevens goed worden gebruikt, en of er verbetering mogelijk is en hoe het resultaat eruit ziet, kun je dit gebruiken, bijvoorbeeld: https://app.sistrix.com/en/serp-snippet-generator
Belangrijk hierbij is dat de titel en beschrijving eerlijk en waarheidsgetrouw het aanbod op de bestemmingspagina weerspiegelen om het bouncepercentage laag te houden. Bezoekers die niet zien wat ze verwachtten, zijn ontevreden bezoekers. Google registreert dat ook.
7 tips voor een goede titel-tag
- Wordt weergegeven in de tabbladen van de browser
- Komt overeen met het blauwe (titel) deel van het zoekresultaat van Google • Vaak getoond in previews, bijvoorbeeld bij delen op Facebook.
- Nota lengte: 50-60 karakters (512 pixels) afhankelijk van de breedte van de letters. Te lange titels worden afgebroken, te korte titels mogen niet in aanmerking worden genomen en willekeurig worden vervangen.
- Titels moeten uniek zijn voor elke URL.
- Cruciale zoekwoorden moeten zoveel mogelijk aan het begin van de titel staan.
- We raden aan om het merkteken aan het einde van de titel te plaatsen, in de kortst mogelijke vorm zonder het te beschadigen.
- Als de ruimte het toelaat: integreer een USP, een verzoek, een ‘afwijking van de norm’
8 tips voor een goede meta omschrijving
- Komt overeen met het tekstgedeelte van de zoekresultaten van Google.
- Vaak getoond in previews, bijvoorbeeld bij delen op Facebook.
- De lengte mag niet langer zijn dan 160 tekens, anders wordt de beschrijving afgesneden of volledig vervangen.
- Elke pagina heeft een unieke beschrijving nodig. Teksten die te veel op elkaar lijken en slechts één woord verschillen, worden niet aanbevolen.
- Aanhalingstekens of andere speciale tekens worden niet aanbevolen en kunnen door Google worden verwijderd.
- Schrijf echte zinnen in plaats van lijsten.
- Het belangrijkste sleutelwoord moet indien mogelijk in een zuivere zin worden geïntegreerd.
- USP, call for action en voordelen van het online aanbod helpen om het resultaat aantrekkelijk te maken.
Hoe meet ik mijn klikfrequentie?
Gebruik Google Search idealiter met individuele monitoring over een periode groter dan drie maanden, om de ontwikkeling van de bestemmingspagina te volgen en deze continu te kunnen verbeteren.
Pagina’s die goed zijn gerangschikt, zijn gemakkelijker om te houden – maar één goede tekst hoeft niet voor altijd succesvol te blijven. Natuurlijk zijn de meta-informatie en de bijbehorende CTR slechts kleine mozaïekstukken met betrekking tot de Google-ranking.
Zoekmachineoptimalisatie omvat ook andere online marketingmaatregelen. Bijvoorbeeld de tags moeten ook passen bij je contentmarketingstrategie. Beloof nooit iets dat de bestemmingspagina niet kan leveren.
SEO basisvereisten
Om een webpagina op Google te vinden, moet deze voldoen aan een aantal technische en redactionele basisvereisten. Web&Co kan zoekmachineoptimalisatie, inclusief het schrijven van geschikte teksten voor je verzorgen.
On-page (content) zoekmachineoptimalisatie
Je pagina kan 100% op on-page factoren worden geoptimaliseerd, hoewel minder vaak beter is. Een zoekwoord dat bijvoorbeeld te vaak op een pagina wordt weergegeven, kan een negatieve invloed hebben op de positionering. De zoekmachine wil de resultaten met het grootste voordeel voor de gebruiker weergeven.
Je website is daarom primair geoptimaliseerd voor gebruiksvriendelijkheid, waarbij de focus ligt op het effectieve voordeel voor de bezoeker.
Na een succesvolle on-page zoekmachineoptimalisatie die Web&Co voor je kan verzorgen is je website geoptimaliseerd tussen 80 en 95%. Omdat honderden andere websites echter ook een zeer goede paginaoptimalisatie hebben, moet ook een pagina-optimalisatie worden uitgevoerd.
Dubbele inhoud
Dubbele inhoud op de website leidt tot een slechtere ranking in de zoekmachines. Het maakt daarom deel uit van professionele zoekmachineoptimalisatie om dergelijke dubbele inhoud op de pagina te identificeren en te elimineren. Naarmate een website groeit en groeit, kan het gemakkelijk gebeuren dat dezelfde inhoud toegankelijk is via verschillende URL-varianten.
Content is king, en met zijn geheime zoekformule hecht Google steeds meer waarde aan authentieke, originele en relevante content bij het indexeren en ranken van een website. Maar als inhoud (opzettelijk of onbedoeld) gedupliceerd lijkt, dan heeft dit een vergelijkbare impact op de ranking alsof inhoud eenvoudigweg wordt ‘gekopieerd’ van andere websites via kopiëren / plakken.
Maar geen nood, Google is heel goed in staat om onvermijdelijke duplicaten te onderscheiden van die welke voortvloeien uit nalatigheid of zelfs met slechte bedoelingen. Iedereen die bijvoorbeeld een juridisch relevante tekst zoals de algemene voorwaarden op elke pagina vermeldt, wordt niet gestraft door Google. Alleen degenen die denken dat het dupliceren of zelfs dupliceren van dezelfde inhoud op hun website een verbetering in de ranking zou opleveren, zal het tegenovergestelde bereiken van de beoogde.
Het is al lang bekend dat het zo vaak mogelijk gebruiken van een zoekwoord geen positief effect heeft op de ranking van zoekresultaten. Een pizzeria die zo vaak als nodig pizza, pizza en pizza op zijn website schrijft, in plaats van authentieke en relevante content over het onderwerp pizza, zoals het verhaal of geselecteerde recepten en tips, scoort lager in de SERPs. Overigens echter alleen als deze inhoud daadwerkelijk origineel is en niet wordt gedupliceerd op de website.
Hoe optimaliseer ik afbeeldingen voor Google?
Afbeeldingen op een website zijn niet alleen belangrijk voor de gebruikerservaring, maar vertegenwoordigen ook een belangrijke rankingfactor, en dit op twee manieren.
Ten eerste hebben optimalisaties een positief effect op de ranking van de website. Ten tweede worden afbeeldingen in Google Afbeeldingen zoeken ook beoordeeld en hoger of lager geplaatst. Dit kan weer traffic genereren.
- Hoe optimaliseer je afbeeldingen voor Google?
- Wat is er nu belangrijk?
- Waar zoekt Google naar als het om afbeeldingen gaat?
Er zijn verschillende factoren waarmee je optimaal rekening moet houden bij het toevoegen van nieuwe afbeeldingen. De ervaring heeft geleerd dat bijsturen achteraf zeer tijdrovend is. Het is ook raadzaam om regelmatig nieuwe foto’s toe te voegen. De optimalisatie begint bij de selectie van de afbeeldingen. Het type, de grootte, de selectie en het aantal afbeeldingen moeten overeenkomen met het onderwerp en het doel van de website.
Veel foto’s zien er goed uit in een online winkel of op de website van een hotel. Voor een puur informatieve pagina zijn enkele zinvolle afbeeldingen voldoende. Een afbeelding moet daarom altijd de inhoud onderstrepen of aanvullen. Afbeeldingen die geïsoleerd zijn van de rest van de inhoud, worden door de zoekmachine minder hoog gewaardeerd dan afbeeldingen die zijn ingesloten in een geschikte tekst.
Niet elke foto hoeft in de hoogste resolutie te worden gepresenteerd. Wat belangrijk is, is dat het er authentiek uitziet en correct wordt gewogen. Veel afbeeldingen met een hoge resolutie vertragen de laadtijd, wat over het algemeen een negatieve invloed heeft op de ranking van een website. De bestandsnaam is de belangrijkste factor. Het bestaat idealiter uit de trefwoorden van de website, die ook vaak in de inhoud van de website voorkomen. Meerdere woorden worden correct gescheiden door een koppelteken.
SEO-relevante meta-attributen op afbeeldingen
Het titelkenmerk biedt een andere manier om informatie aan Google te verstrekken. Deze tekst wordt echter weergegeven wanneer je met de muis over de afbeelding beweegt. Het werkt op dezelfde manier met de alt-tag. Het wordt weergegeven als alternatief voor de afbeelding als deze niet is geladen. De inhoud van de alt-tag is ook uiterst relevant voor alle mensen met een visuele beperking, omdat ze deze teksten kunnen laten voorlezen. Sommige contentmanagementsystemen bieden de mogelijkheid om aanvullende informatie te integreren.
Met WordPress kan bijvoorbeeld een bijschrift en een beschrijving worden gedefinieerd. Hoe Google met deze informatie omgaat, is onduidelijk.
Er zijn ook zogenaamde Exif-gegevens. Dit is voornamelijk cameragerelateerde informatie over de foto zelf (brandpuntsafstand, belichtingstijd, datum van de foto en nog veel meer). Deze worden meestal rechtstreeks opgeslagen door de camera waarop de afbeelding is vastgelegd. Ook hier is onduidelijk hoe Google met deze gegevens omgaat.
Conclusie
Hoe meer informatie Google over de afbeelding heeft, hoe beter het algoritme de inhoud van de afbeelding begrijpt. Google moet herkennen dat de afbeelding past bij de tekst en de website zelf en overeenkomt met de verwachtingen van de gebruiker.
7 tips voor afbeeldingsoptimalisatie:
- Slimme fotoselectie (resolutie, grootte, onderwerp, etc.)
- Geschikte plaatsing (in of rond de tekst)
- Geschikte bestandsnamen (‘kantoorpand-dirk-demo-123abc.jpg’)
- Alt- en titelkenmerken (Alt ‘Portret van de eigenaar Dirk Demo’ / Titel ‘Dirk Demo’)
- Optimaliseer geen afbeeldingen die betrekking hebben op lay-out of grafische functionaliteiten.
- Focus op producten / diensten, merken of mensen. Indien mogelijk wordt het belangrijkste trefwoord van de inhoud weerspiegeld in de informatie in de afbeeldingen.
- Kunstmatige verzadigen met zoekwoorden moet worden vermeden.
Het optimaliseren van afbeeldingen zorgt niet alleen voor een goede ranking, maar helpt ook je bezoekers, wat Google doorgaans beloont.
Offpage zoekmachineoptimalisatie
In tegenstelling tot zoekmachineoptimalisatie op de pagina, zijn er geen grenzen aan technische optimalisatie van de pagina. Bovendien is er bij correct gebruik geen risico. Om de gewenste mogelijkheden te bereiken, werkt Web&Co met technische aanpassingen totdat het gewenste resultaat is bereikt of, in zeldzame gevallen, onze externe middelen zijn uitgeput.
De externe maatregelen zijn op hun beurt defensief verdeeld over een heel jaar, wat ook andere positieve neveneffecten heeft. Je website wordt door de zoekmachines altijd als ‘actueel’ geclassificeerd, hoewel je mogelijk niets hebt gewijzigd.
Zoekmachineoptimalisatie voor landingspagina’s
Een basisdiscipline in zoekmachineoptimalisatie (SEO) en SEA is het optimaliseren van de landingspagina. Omdat, zodra de bezoeker op de pagina is aangekomen, het belangrijk is dat deze een ‘conversie’ oplevert. Het bezoek aan de landingspagina alleen levert geen verkopen of leads op.
Zoekmachineoptimalisatie van landingspagina’s betekent het verbeteren van de inhoud in termen van zoekwoorden, maar ook het vergroten van de gebruikerservaring en interactie. Naast tekst worden hiervoor afbeeldingen, schema’s en video’s gebruikt. Niet te vergeten de oproep tot actie (call to action).
Google Mobile: wat zijn de meest voorkomende fouten?
Waarom zou je jouw website optimaliseren voor mobiel gebruik? Tegenwoordig worden er meer zoekopdrachten uitgevoerd vanaf mobiele apparaten dan vanaf desktopapparaten. Als er hier niet voor is geoptimaliseerd, wordt het niet alleen gestraft door Google, maar zal de bezoeker ook vrij snel verdwijnen.
De moderne website moet tegenwoordig worden geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Hoe optimaliseert je jouw website voor mobiel gebruik? Ten eerste moet je fouten vermijden die het Google moeilijk maken om er toegang toe te krijgen. Gebruik dus JavaScript, CSS en bijbehorende afbeeldingsbestanden. Bied geen inhoud aan die niet wordt ondersteund door mobiele apparaten, HTML5 zet de standaard. Ten tweede moet het aanbod voor smartphonegesprekken zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn.
Gevonden worden is één ding, gebruikt worden is iets anders. Als er foutmeldingen zijn, laadt de inhoud langzaam, als links verwijzen naar inhoud die niet is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, dan is de bezoeker is net zo snel weg als hij kwam.
Straft Google als een website niet ‘mobile friendy ‘is?
De weging van de factoren in het zoekalgoritme van Google zijn natuurlijk het best bewaarde handelsgeheim ter wereld. Maar statistische evaluaties tonen aan dat voor mobiel geoptimaliseerde websites een betere ranking te behalen valt dan voor niet geoptimaliseerde websites.
Als je dus achterloopt en de Google Mobile Update van 21 april 2015 gemist hebt, dan moet er wel wat gebeuren.
Promoot je website op Google.
Web&Co laat je zien hoe. Van analyse tot de definitie van de belangrijkste trefwoorden tot optimalisatiesuggesties tot verdere on-page en off-page metingen, we beheersen het hele traject en bieden meetbare resultaten.
Wij helpen:
- Analyse van je zoekwoorden
- Doelgroepbepaling
- Zoekmachineoptimalisatie a.d.h.v. het SEO-rapport
- Creatie van een linkconcept en linken
- Doorlopende controle van de maatregelen
- Doorlopende afstemming en zoekmachineoptimalisatie
Wil je weten wat we voor jouw website kunnen doen? Neem vrijblijvend contact op.